djurdrakarliv.blogg.se

Vi är två personer som tänkte göra en blogg om drakar, hästar, kaniner, papegojor,andra djur, magi och våra liv.

Drakar

Publicerad 2014-09-28 13:07:00 i Allmänt,

Skrivet av Lie
Jag har gjort många efterforskningar om pterosaurier (flygödlor) och drakar. Om hur deras anatomi fungerade eller skulle ha fungerat. Jag försöker hela tiden skapa realistiska bilder på drakar i huvudet, och rita dem på papper. Mina drakvingar liknar fladdermusens väldigt mycket. Drakens arm går ut med en klo i slutet, de andra fingrarna spänner ut vingen.
 
Ungefär såhär:
 
Pterosaurier har andra sorts vingar. De har fyra fingrar. Tre av dem sitter utanpå vingen. Det fjärde spänner ut vingen.
Många som ritar drakar gör dem för stora, kraftiga och tunga, tycker jag. De skulle inte kunna lyfta med den tyngden. Drakarnas kroppar måste vara späda och lätta. Ikran i filmen Avatar är ganska bra byggda. De har späda kroppar och ganska stora vingar. Jag tänker mig drakar som varmblodiga. Visst, varmblodiga djur behöver äta mer, men de har också mer energi och behöver inte ligga och sola hela tiden för att bli varma. Ett djur som flyger behöver ju mycket energi, och kallblodiga har inte den energin att hålla igång hela dagen. De måste vila emellanåt.
Vissa beskriver drakar som stora ödlor med vingar. Jag tycker mer att de är som dinosaurier eller släktingar till fåglar. För mig är en pterosaurie en drake. För det är ju en reptil som flyger. Drakar behöver inte kunna spruta eld eller något annat för att vara drakar.
Allt i en drakes kropp måste vara i perfekt för att den ska kunna lyfta och flyga. Den måste vara väldigt lätt och ha stora vingar som kan balansera upp dess kroppsvikt. Hela draken måsta vara anpassad för att flyga. Mina drakar har ihåliga ben och små men vassa tänder. Man måste ju komma ihåg att tänder också väger en hel del.
 
Det här med eldsprutande är ju inte helt realistiskt. Visst, det finns ju förklaringar på hur de skulle kunna ha gjort det, men om de kunde det skulle det ju nästan inte gå att besegra dem. De skulle kunna skapa stor förödelse. Mina drakar har syra, gift eller bara sina klor och tänder.
 
Jag har tänkt lite mer på det här med att man rider på drakar. Är det verkligen realistiskt? Om det överhuvudtaget skulle fungera så måste det vara en lätt drake med stora vingar och ryttaren måste vara väldigt lätt. För hur skulle annars draken kunna bära upp en människa på många kg?
Trots detta har jag oftast med drakryttare i berättelser jag skriver.
 
Om någon undrar varför inlägget som var här förut är borta, så kom jag på att min teori var fel.
 
Mina drakar är oftast av wyvern-typ. Dvs att frambenen har blivit vingarna. För varifrån skulle det tredje benparet komma ifrån om draken har fyra ben och vingar? Det finns inget annat ryggradsdjur (vad jag vet) som har 6 stycken ben. Trots detta har oftast drakarna i mina berättelser fyra ben och två vingar.
 
Här är bilder på ett djur från dinosauriernas tid som såg ut som en liten drake:
File:Rahonavis BW.jpg
File:Unenlagia BW.jpg
 
 
Länkar som är värda att titta på: 
 
En dokumentär och pterosauriernas flygförmåga:
https://www.youtube.com/watch?v=J_Drt-c6rgA
                                                               
En sida där drakfantaster och draktecknare diskuterar drakar:                      
http://www.zoonen.com/forum/visadiskussion.asp?oid=2731843&p=0       
 
Jag fyller på med nya saker eftersom jag kommer på!
 
P.S. Ni läsare får gärna skriva i kommentarerna om ni har något att tillägga!
                                                                                                                        //Lie
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela