djurdrakarliv.blogg.se

Vi är två personer som tänkte göra en blogg om drakar, hästar, kaniner, papegojor,andra djur, magi och våra liv.

Boktips

Publicerad 2015-05-01 19:40:13 i Allmänt,

Hej! Här är några bra böcker eller jag, Lie, tycker i alla fall det. De är barn-och ungdomsböcker
 
Spejarens lärling - Gorlans ruiner, Det övergivna landet, Krigarkungens sal, Slaget om Skandia, Den hemsökta skogen, Macindaws fästning, Fången i Arrida,  Clonmels kungar, Sårad i ödemarken, Kejsaren i Nihon-Ja, De glömda berättelserna, Den nya lärlingen
Av John Flanagan
Spejarens lärling är absolut bland de bästa serier jag läst! Den utspelar sig i Storbrittanien på 600-talet, då var det medeltid där. Huvudpersonen Will blir utbildad till spejare och... Nä för mycket ska jag nog inte avslöja! Det finns 12 delar, men jag och Exyl hoppas verkligen att det kommer en till, fast det är nog inte så troligt.
 
Trolldomens tre skrifter - Smaragdernas bok, Rubinernas bok, Sista stridens bok
Av John Stephens
Trolldomens tre skrifter är också en stor favorit, det finns tre delar och de är superbra alla tre! Syskonen Kate, Michael och Emma åker från barnhem till barnhem och till slut kommer de till ett litet annorlunda ställe... Trilogin innehåller magi och är en riktig fantasyserie.
 
Hicke Hiskerlig Halvulk den ||| - Hur du tränar din drake, Hur du blir en pirat, Hur du pratar med drakar, Hur du stjäl en potatis, Hur du blir en riktig hjälte, Hur du nästan korsar Atlanten, Hur du krossar en drakes hjärta, Hur du stjäl en drakes värld + Hjältens handbok om dödliga drakar
Av Cressida Cowell
En bra serie som både är rolig och innehåller drakar. Hicke är så långt bort från att vara hjälte man kan vara, fast han lyckas ändå på det svåra sättet. Många har säkert sätt filmen Draktränaren, som är baserad på denna serie fast egentligen inte ett dugg lik. Det finns nio delar hittils och jag väntar spänt på nästa del, åttan slutade jättespännande! Anledningen till att det finns nio men att jag pratar om åttan är för att den senaste egentligen var del 5,5.
 
Glasbarnen, Silverpojken, Stenänglar
Av Kristina Olsson
Det är en spännande serie, inte fantasy, men ändå super. Jag läser ju inte bara fantasyböcker. Huvudpersonen i Glasbarnen är Billie, i Silverpojken Aladdin och i Stenänglar Simona. De är tre kompisar som får uppleva några minst sagt onaturliga saker. Det finns tre delar och man vet aldrig om det kommer en till del, men jag tror inte det.
 
Legenden om Tann - Skogsflickan, Bestens håla, Drakmötet, Nidaros vrede, Dräparen, Havet, Ömannen, Faram den store, Dvärgarna, Trollkrig
Av Niklas Krog
Den här serien är nog egentligen tänkt för yngre personer, men jag tycker att den är bra. Det finns tio delar, men änsålänge har jag bara läst nio. Dvärgen Tanarog är inte nöjd med sitt liv som dvärg och vill komma utanför dvärgarnas gråa rike. Så han går ut utanför portarna och träffar eken bladhus och skogsflickan Aina.
 
Tunnlar, Djupare, Frittfall, Nära. Spiral, Terminal
Av Broderick Gordon och Brian Williams
En bra och djup science fiction serie. Det finns 6 delar men de två sista finns inte på svenska än. Förfatarna är riktigt bra på att beskriva, mycket bättre än de flesta. Wills pappa är helt plötsligt försvunnen och han och hans kompis Chester ger sig av och letar efter honom, men de anar inte var jakten på Dr. Burrows leder dem...
 
Det var några boktips! Jag kommer säkert
komma på fler bra böcker eftersom men just
nu var det de här böckerna jag kom och tänka 
på. Nu har ni något att läsa ;)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela